donderdag 28 maart 2013

Staind - Break the Cycle

Eigenlijk was ik helemaal niet zo bekend met Staind, maar per toeval kwam ik het nummer Epiphany van hun tegen wat mij deed besluiten het album aan te schaffen. In dit artikel mijn beleving van het album.

Staind-Break the Cycle
Staind-Break the Cycle

Algemene informatie

Band: Staind
Album: Break the Cycle
Totale duur van het album: 50:50
Uitgebracht: in mei 2001
Prijs: Tussen de 8 euro en 10 euro
Verkrijgbaarheid: CD winkels, webshops en winkels als bijvoorbeeld Mediamarkt

De band en het album

De alternatieve Amerikaanse rockband Staind is al sinds 1995 actief. Met de hitsingles It’s Been A While en Outside, beiden uitgebracht in 2001, kwam pas hun eerste grote succes. It’s Been A While heeft in 2001 zeven weken op de zevende plaats in de Nederlandse Top 40 gestaan. Beide nummers zijn afkomstig van het album Break The Cycle waarvan er wereldwijd zo’n 15 miljoen van verkocht zijn. Na Dysfunction is Break The Cycle het tweede studioalbum dat is uitgebracht door Staind en tevens het meest succesvolle album van de band.

Bandleden op het album

Aaron Lewis - zanger, gitarist
Mike Mushok - gitarist
Johnny April - bassist
Jon Wysocki - drummer

Tracklist van Break The Cycle

• Open Your Eyes
  • Pressure
  • Fade
  • It’s Been A While
  • Change
  • Can’t Believe
  • Epiphany
  • Suffer
  • Safe Place
  • For You
  • Outside
  • Waste
  • Take It
  • Outside (Live Version)*

* De live versie van Outside staat alleen op de Australische en Europese versie van het album. Op de Amerikaanse versie is een akoestische versie van het nummer It’s Been A While te vinden.

Selectie van de nummers

Op dit album staan veel verschillende nummers. Heel rustige nummers maar ook veel drukkere nummers. Ik zal er hier een paar uitlichten en proberen zo goed mogelijk te omschrijven.

Natuurlijk kan ik It’s Been A While niet overslaan. Dit is een rustig nummer. Het begint met een rustig gitaarspel waarbij de drum ook rustig invalt. Bij het refrein wordt het gitaarspel iets feller waardoor de emotie die ook uit de tekst blijkt wat beter overkomt. Vervolgens gaat het nummer weer rustig door en wisselt het bij het refrein telkens af met een iets feller gitaarspel.
Het nummer eindigt net zo rustig als dat het begon.

Epiphany vind ik zelf een van de mooiste nummers op het album. Het is een heel rustig nummer met een drum op de achtergrond en een akoestische gitaar. De tekst is nogal gevoelig dus als je een rotdag hebt moet je dit niet aanzetten, want vrolijker word je er niet van. Het nummer houdt voornamelijk het rustige gevoel vast met hier en daar een roffel van de drum ertussen. Verder draait het bij dit nummer voornamelijk om de zang en de tekst. De manier waarop het gezongen wordt komt duidelijk de emotie van de tekst naar voren.

For You is een nummer waar ik zelf wat minder weg van ben. Uit de tekst kan je halen dat het te maken heeft met een zoon of dochter die boos is op een ouder. De muziek komt ook kwaad of geïrriteerd over. Het begint met een elektrische gitaar waarna de drum invalt. Vervolgens begint de zang die dus kwaad klinkt.

Outside is wederom een rustig nummer. De tekst is ook weer emotioneel. Aan de rustige drums en ingetogen elektrische gitaar is ook al te merken dat het weer om een gevoelige tekst gaat. Zelfs als je geen Engels kan verstaan komt dat goed over. Bij de refreinen wordt het weer afgewisseld met een wat sneller gitaarspel en de drum is dan ook iets sneller. Zodra het refrein is afgelopen is het weer wat rustiger.

Als laatste nummer is een live versie van Outside toegevoegd. Bij dit nummer wordt enkel een akoestische gitaar gebruikt. Bij deze live versie zingt Fred Durst (Limp Bizkit) mee. Het nummer wordt door beide heren gezongen. Het refrein is bij deze versie ook rustig, dit in tegenstelling tot de albumversie.

Het boekje

Op het boekje zie je donkere bomen die wat wazig zijn gemaakt. In het boekje kan je alle teksten van de nummers terugvinden. Verder staat er een parental advisory sticker op aangezien de teksten soms niet geschikt zijn voor jongere luisteraars.

Conclusie

Een aantal nummers op het album vind ik erg goed, andere wat minder. Het is geen album wat ik erg veel luister aangezien je er bij de meeste nummers wel een wat boze bui moet hebben om het te waarderen. Dat is in ieder geval bij mij zo. De rustige nummers luister ik dan ook sneller dan de wat drukkere nummers. Ik ben iemand die meer luistert naar de teksten en die zijn op dit album wel goed. In veel gevallen zijn het wat boze teksten wat je dus ook terughoort in de muziek. De onderwerpen van de nummers zijn erg divers en variëren van verbroken relaties tot een zelfmoord van twee fans in het nummer Waste. Het is wel een prima album, maar voor mij niet voor alle gemoedstoestanden geschikt.

Deze cd is ook te koop bij Bol.com!